Cahiers Echinox, volume 29/2015



Cahiers Echinox, volume 29/2015

Utopia, Dystopia, Film
Radu Toderici


:: Sommaire    :: Détails


Radu Toderici, Utopia, Dystopia, Film. An Introduction

Cinema as a Cultural Phenomenon

Miruna Runcan, « The Body of the Empathic Spectator » ;
Cristian Rusu, « Abstract Cinema and Aesthetic Utopia in the Interwar Period » ;
Calin Stegerean, « With the Avant-Garde to the Cinema » ;
Alexandra Noemina Radut, « The Nudity of the Visage. Ingmar Bergman and Persona ».

Generic Affinities: From Science Fiction Cinema to Political Filmmaking

Andrei Lazar, « Hervé Guibert spectateur-photographe de La Jetée de Chris Marker » ;
Andrada Fatu-Tutoveanu, « Far and Away: Utopian Projections, Mythological Quest and the American Dream in Kazan's America America » ;
Cristian Pascalau, « The Death of Individual Freedom and Its Mass Effects over the Young Generation in Roberto Faenza's H2S » ;
Cosmin Perta, « Melting Reality, Rising Utopia, or Why You Should Never Come Back to Reality  » ;
Ioan Pop-Curseu, « De l'utopie sur grand écran: Jean-Jacques Rousseau et le cinéma » ;
Dana Bizuleanu, « Teaching Dystopia: The Wave (1981). A Classroom Experiment » ;
Laurentiu Malomfalean, « Les machines à rêver dans le cinéma hypermoderne » ;
Luiza-Maria Filimon, « "Beware the Cosmic String, My Son": Highjacked Realities and Accidental Utopias in Shinichiro Watanabe's Space Dandy ».

Themes and Ideologies

Doru Pop, « Mad Max – Spare-Parts Heroes, Recycled Narratives, Reused Visualities and Recuperated Histories » ;
Adriana Carrijo & Marilena Jamur, « Une cartographie des désirs utopiques – Observations sur le film Mad Max: Fury Road » ;
Olga Stefan, « Identity Dissolutions in the Context of the Reality-Dream-Hyperreality Relationship in Vanilla Sky, Truman Show and The Matrix » ;
Carmen-Veronica Borbély, « Body Drift: On the Precariousness of Posthuman Life in Never Let Me Go » ;
Marius Conkan, « From Fantasy Fiction to Film: The Chronicles of Narnia as Religious Spaces » ;
Petronia Popa Petrar, « The Resurrected Future of Cloud Atlas: Writing and Filming Dystopian Time » ;
Corin Braga, « Antiutopies critiques post-apocalyptiques » ;
Stefan Borbély, « The Divergent Series & The Giver: A Stroll into the Post-Geometric World » ;
Theodora-Eva Örmény, « Phenomenological Insights into Cinematographic Dystopia as It Unfolds in the Productions Divergent and Insurgent » ;
Andrei Simut, « The Post-Human Utopian Paradise and the Impossible Gaze from Philip K. Dick to Spike Jonze's Her » ;
Stefan Bolea, « The Phantasm of Revolution from Fight Club to Mr. Robot » ;
Francisc Ormeny, « Digging out the Heideggerian Linguistic Utopia from Bryan Fuller's and Mads Mikkelsen's Hannibal (Seasons 1 & 2) ».

National Cinemas, Auteur Dystopias

Eduardo Portanova Barros, « Ruy Guerra et Dionysos ou la contre-utopie de l'imaginaire de l'auteur au cinéma: racines de l'éthéré » ;
Ruxandra Cesereanu, « Dystopian Reminiscences in the Romanian Contemporary Film (Miserabilist Stances in the Films of Mircea Daneliuc, Lucian Pintilie and Cristi Puiu) » ;
Laura T. Ilea, « Soumission ou capitulation? Une France antiutopique dans le roman Soumission et dans le film L’enlèvement de Michel Houellebecq » ;
Cristina Vidrutiu, « The Blind Spot. Utopian and Dystopian Seeds in José Saramago’s Novel Blindness » ;
Anca Ursa, « Dystopia, Bureaucracy and Identity in Crulic – The Path to Beyond ».

119822-94


 

 

 

Autres titres dans...

la revue :


les domaines :