|
Technè, n° 48/2020Les couleurs de l'Antique. Actes de la 8e table ronde internationale sur la polychromie antique
Coordination éditoriale de Brigitte Bourgeois |
|
Isabelle Pallot-Frossard, « Editorial » Brigitte Bourgeois, Violaine Jeammet, Francis Prost, « Introduction » I. Des monuments colorés : la polychromie architecturale Lorenzo Lazzarini, Katia D'Ignoti, Giovanni Alfano, Stefano Cancelliere, Carmelo Bennardo, "Archaeometric analyses of the stuccoes and polychromy on temple C at Selinunte (Sicily)"; Stefan Zink, Moritz Taschner, Ina Reiche, Matthias Alfeld, Cristina Aibéo, Ellen Egel, Katharina Müller, Anne Ristau, Birgit Neuhaus, Wolfgang Massmann, « Tracing the colours of Hermogenes' temple of Artemis: architectural surface analysis in the Antikensammlung Berlin"; Anne-Marie Guimier-Sorbets, « La peinture sur les sols de mortier et les mosaïques d'époque hellénistique : modes d'emploi d'une polychromie architecturale largement méconnue ». II. Fragments d'un art de peindre Hariclia Brecoulaki, Giovanni Verri, Brigitte Bourgeois, Francesco Paolo Romano, Andreas G. Karydas, Claudia Caliri, Elena Martín González, Giorgios Kavvadias, "The "lost art" of Archaic Greek painting: revealing new evidence on the Pitsa pinakes through MA-XRF and imaging techniques”; Elena Walter-Karydi, “Color and perspective in Late Classical painting”; Dorothy H. Abramitis, Mark B. Abbe,” A group of painted funerary monuments from Hellenistic Alexandria in the Metropolitan Museum of Art”. III. La mise en couleur de la sculpture Sophie Descamps-Lequime, « La couleur des bronzes antiques : recherches récentes » ; Claudia Noferi, Susanna Bracci, Giovanni Bartolozzi, Roberta Iannaconne, Sara Lenzi, Donata Magrini, “Considerations on the polychromy of a group of nenfro sculptures from Tuscania (Viterbo) kept in the National Archaeological Museum of Florence”; Antonella Bonini, Susanna Bracci, Paolo Liverani, Giovanni Bartolozzi, Roberta Iannaconne, Sara Lenzi, Donata Magrini, “Oplontis, 79 A.D.: colours on marble furnishing from the Villa of Poppaea”; Mark B. Abbe, Tuna Sare Agtürk, “The new corpus of painted Imperial Roman marble reliefs from Nicomedia: a preliminary report on polychromy”. IV. Couleurs antiques et restitutions expérimentales modernes Jan Stubbe Østergaard, “'Reconstruction' of the polychromy of ancient sculpture: a necessary evil?” Vinzenz Brinkmann, Ulrike Koch-Brinkmann, “The experimental reconstruction of the bronze warriors of Riace as part of the Frankfurt 'Liebieghaus Polychromy Research Project’”; Astrid Nunn, “Mesopotamian Sculpture in Colour, edited by Astrid Nunn and Heinrich Piening, PeWe-Verlag, Gladbeck, 2020”. Varia Giovanni Verri, Christian Luczanits, Victor Borges, Nick Barnard, John Clarke, “Investigations of a Gandharan stucco head of the Buddha at the Victoria and Albert Museum (IM.3-1931)”; Valérie Matoïan, Anne Bouquillon, » Un nouvel emploi du cobalt identifié sur un vase en albâtre de la XVIIIe dynastie inscrit au nom d'Amenhotep III découvert à Ougarit (Syrie) ». |
||
124596-108 |