Cahiers Echinox, volume 26/2014



Cahiers Echinox, volume 26/2014

Fantasy & Science-Fiction

Coordination éditoriale de Marius Conkan, Niculae Gheran

:: Sommaire    :: Détails


Imagination and Possible Worlds

Gisèle Vanhese, « Pour une rhétorique de l'imaginaire » ;
Constantin Mihai, « Entre phantasia et realia. Le visage de l'anthropologie de l'Imaginaire » ;
Adriana Carrijo, « Fantaisie » et fiction : Observations sur un cas clinique » ;
Corin Braga, « Mondes fictionnels : utopie, science-fiction, « fantasy » » ;
Simina Ratiu, « Utopia between Science-Fiction and Ideology ».


Fantasy Literature

Fanfan Chen, « Tolkien's Style of Fantasy: Hypotyposis, Metalepsis, Harmonism » ;
Ruxandra Cesereanu, « "The Fantasy Complex". Close Reading: The Hobbit & The Lord of the Rings » ;
Crina-Magdalena Zarnescu, « Les symboles du passage : la porte et l'escalier » ;
Marius Conkan, « On the Nature of Portals in Fantasy Literature » ;
Danilo De Salazar, « Réélaboration du mythe dans la prose initiatique de A.E. Baconsky, Echinoxul nebunilor si alte povestiri » ;
Calin Teutisan, « Parabolic Narrative Mechanisms and Fictional Structures in Petru Cimpoesu's Novels » ;
Monica Alina Toma, « A Journey through Fantastica » ;
Laurentiu Malomfalean, « Science Fiction, Fantasy and Oneiro-Fantastic in Haruki Murakami's Hard-Boiled Wonderland and the End of the World » ;
Horea Poenar, « I'd Rather Be a Pig than a Fascist: How Ideology Works in Fantasy Films » ;
Andrada Fatu Tutoveanu, « From Cinema Myths to Science Fantasy: Contemporary Hybrid Cinema and Sci-Fi "Avatars" » ;
Adriana Teodorescu, « How a Fantastic Novel Constructs the Enemy Figure. The Untamed Other and the Role of Fantasy in Life of Pi » ;
Stefan Bolea, « Once Upon Atrocity. Gothic Music Influences in the First Romanian (Neo)gothic Novel » ;
Valentina Sirangelo,  « From Myth to Fantasy Role-Playing Game: Aspects of the Child God in The Elder Scrolls Lore ».

 

Science-Fiction

 

Alberto Filipe Araújo & Armando Rui Guimarães, « "The child is father of the man". On the pedagogical teachings of the myth of Frankenstein » ;
Radu Toderici, « Les deux utopies de Louis-Sébastien Mercier » ;
Niculae Gheran, «  Relating Romantic Monsters to Dystopian Robots. Mary Shelley's Frankenstein and Carel Capek's Rossum's Universal Robots » ;
Cristian Pascalau, « Universes Colliding. The Nature of Reality in Philip K. Dick’s Writings »
Cosmin Perta, « Pursuing a Subtle Monster in Philip K. Dick’s Ubik » ;
Andrei Simut,  « Elements of Science-Fiction and the Fascination with the Post-human Gaze in Kurt Vonnegut’s Galápagos » ;
Ion Manolescu, « Mind vs. Brain: The Cyberpunk Dissociation » ;
Piroska Felkai, « Les aspects neuroscientifiques du film Avatar » ;
Calina Bora, « L’artificialisation du corps dans la littérature science-fiction » ;
Olga Stefan , « Created in Our Image. The Clone between Ethical Argumentation and Science-Fiction Trademark » ;
Doru Pop, « Cinematic Mixology, Some Critical Corroborations. Connections, Convergences, Combinations and Commutations in Contemporary Culture » ;
Rodica-Gabriela Chira, About SF and Fantasy through Artificial Intelligence » ;
Iudita Fazacas, « Diabolic Geometry. Cube-Rubik-Hypercube » ;
Gelu Teampau, « The Comic Books between Fantasy, Science-Fiction and Politics ».

118057-94


 

 

 

Autres titres dans...

la revue :


les domaines :